Bila bercakap pasal Hibah, orang mesti ingat MATI, MATI, MATI! Sebenarnya hibah lebih daripada itu. Saya takkan cerita bila meninggal, partner jadi kaya. NO! Jom saya kongsikan plan Hibah dari sudut yang sedikit berbeza.

1. Kalau kita beli rumah, bank akan offer kita MRTA, backup sekiranya kita meninggal tapi rumah belum habis bayar. Problem dia adalah kebiasaannya MRTA tak cover kos rumah penuh & jangka perlindungan juga pendek. Jadi, kita boleh ambil additional insuran MLTT, sebagai plan B.

2. Business owner di luar sana terutama yg ada business partner, apakah perancangan anda jika salah seorang pergi? Tutup business? Cover kos business partner yg pergi? Jual aset beliau? Jom prepare protection supaya jika salah seorang pergi, ada dana yang boleh tanggung kos operasi & etc

3. Tempat kerja anda tiada staff benefit? Kenapa tidak cadangkan kepada boss anda utk sediakan perlindungan hibah utk setiap staff. Utk win-win situation letakkan 50% kepada waris pekerja, 50% lagi kepada syarikat. 

4. Dah ready dah utk income tax? Kadang ada orang pening, apa lagi nk beli/tambah untuk kurangkan pembayaran cukai. Kenapa tak ambil hibah? Perlindungan dapat. Tax pon kurang. Keluarga pon happy.

5. Investment di Takaful? Untuk jadi sumber utama investment? Jawapannya TIDAK! Untuk diversify investment? Kenapa tidak? Kalau kita boleh invest berpuluh ribu di tempat lain sedangkan kita tak tahu apa yg berlaku selepas kita pergi kepada investment tersebut, kenapa tidak invest di Takaful sebab dah tentu2 terus kepada waris menggunakan system hibah. Kalau tak, takkan hari ni sampai RM90Billion harta beku kt amanah raya. Tu semua beranggapan duit akan sampai kepada waris. Hakikatnya……

6. Hibah Takaful pelengkap sistem Faraid. Faraid adalah sistem yg sangat indah & cukup cantik. Tapi lebih memudahkan jika kita dah prepare siap2 wang pengurusannya utk memudahkan tuntutan. Guna duit hibah  yg ditinggalkan & yg paling penting sepakatan.

7. Tahukah anda plan hibah ni juga boleh buat term bayaran pendek. Contoh bayaran utk 5 tahun sahaja, cover seumur hidup. Tahun ke 6, dah tak perlu bayar. Settle 1 part dalam financial portfolio. Ada juga benefit dimana kalau terkena penyakit kritikal sebelum tahun ke 5, polisi tak perlu bayar. Tu bezanya hibah takaful dengan simpan duit dlm bank.

Hibah bukan sekadar duit yang ditinggalkan, tetapi memudahkan urusan yang ditinggalkan. Jom kita merancang sebahagian urusan dunia sebelum kita pergi.

 

Hibah Takaful BUKANLAH pengganti harta pusaka. Malah, ianya merupakan PELENGKAP kepada harta pusaka.

Untuk memohon Hibah Takaful, picit link dibawah:

https://online-takaful.com/quotation/

Hibah Takaful perlindungan sehingga 400%

 https://online-takaful.com/hibah-takaful/

 

RM90 BILLION HARTA BEKU

RM90 BILLION HARTA BEKU